Первомайский район » Новини
Новини Оголошення Децентралізація влади Звернення громадян Електронне урядування

З 1 січня в Україні розпочалося оформлення біометричних паспортів для виїзду за кордон

06/01/2015

Відповідно до умов лібералізації візового режиму ЄС для України, з 1 січня 2015 року Державна міграційна служба України розпочало оформлення біометричних паспортів для виїзду за кордон.

Біометричний паспорт буде виглядати майже так само, як звичайний закордонний паспорт, відмінністю буде електронний чіп, вбудований в обкладинку паспортної книжки, а також спеціальна позначка на обкладинці, яка вказуватиме на присутність цього чіпа.

На чіп записуватиметься інформація про особу власника, яка є на сторінці даних паспорта, а також біометричні дані – оцифрований образ обличчя, оцифрований підпис, та відбитки вказівних пальців рук.

Для оформлення біометричного паспорта необхідно звернутися виключно до підрозділу міграційної служби, де під час оформлення заяви буде здійснено фотографування та сканування відбитків пальців рук. Жодна особа або організація, окрім міграційної служби, оформити біометричний паспорт не зможе.

Слід зазначити, що впровадження в Україні біометричних паспортів для виїзду за кордон є важливим кроком на шляху до безвізового режиму із Європейським Союзом, однак поїздки українців до країн-членів ЄС без віз будуть можливими лише після ухвалення відповідного рішення стороною ЄС. Як очікується, таке рішення може бути ухвалено вже у травні 2015 року.

Відповіді на питання, що найчастіше задають громадяни про біометричні документи.

Що таке біометричні документи і для чого вони потрібні?

Біометричними називають документи, що посвідчують особу та містять електронний носій інформації, на якому записано інформацію про біометричні дані власника документу з метою його ідентифікації. Передбачається, що такі документи найбільш захищені від підробок та виключають можливість користування ними будь-якою особою, окрім власника. Головна ідея впровадження більш захищених документів, які забезпечують ідентифікацію особи – це суттєве підвищення захищеності суспільства від проявів злочинності та міжнародного тероризму.

Біометричні паспорти набувають все більшого поширення у світі. Відповідно до інформації всесвітньої організації цивільної авіації (ICAO) більше 90 країн з 193 держав-членів ООН в даний час видають такі документи, при цьому ще більше двадцяти держав готові  до впровадження таких документів в найближчі роки.

Близько 45 країн з числа тих, які видають біометричні документи, зберігають на документах одночасно  і відбитки пальців, і зображення особи, в той же  час більше 30 країн використовують лише оцифроване фото власника документа. Решта країн в даний час використовують тільки зображення обличчя, але найближчим часом планують використовувати і дані дактилоскопії.

За даними ICAO, більше 15 країн в даний час використовують автоматизовані контрольно-пропускні системи для власників електронних паспортів. Для того, щоб пройти процедуру паспортного контролю, мандрівник може скористатися «електронними воротами», які в автоматичному режимі звіряють його біометричні дані з інформацією, що зберігається на чипі документа. Серед  країн, які читають (сканують) е-паспорта в аеропортах і на кордонах США, Великобританія, Сінгапур, Португалія, Нова Зеландія, Японія, Індонезія і Німеччина.

Які переваги біометричних документів для громадян?

Біометричні паспорти це практично

Паспорт громадянина України, виготовлений у формі пластикової картки буде більш зручним та зносостійким ніж паперовий аналог.

Вперше паспорт громадянина України видається безкоштовно.

Біометричні паспорти це безпечно

Для захисту інформації на електронному носії використовуються новітні технології, що робить підробку електронних документів практично неможливою.

У разі крадіжки чи втрати такого паспорту, зловмисники не зможуть скористатися ним.

Біометричні паспорти це зручно

Для зчитування інформації, наприклад на кордоні, будуть використовуватись автоматизовані контрольно-пропускні системи для власників біометричних паспортів. Це по-перше виключить суб‘єктивність та можливість зловживань під час проходження контролю, а по-друге зменшить час необхідний на таке проходження. 

Подорожі до країн які використовують автоматичні пропускні системи стануть більш зручними, без виснажуючих черг.  Аналогічно, будуть створені умови, необхідні для спрощення та прискорення внутрішньодержавних процедур надання адміністративних послуг, які передбачають ідентифікацію особи.

Як будуть виглядати українські біометричні документи і які дані в них будуть внесені?

Технічні описи та порядки оформлення і видачі документів, передбачених зазначеним Законом, мають бути затверджені Кабінетом Міністрів України.

Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» передбачено вичерпний перелік інформації, що буде вноситися до біометричних документів. Наприклад, до паспорта громадянина України буде вноситися наступна інформація (стаття 21 Закону):

  1. назва держави;
  2. назва документа;
  3. ім'я особи;
  4. стать;
  5. громадянство;
  6. дата народження;
  7. унікальний номер запису в Реєстрі;
  8. номер документа;
  9. дата закінчення строку дії документа;
  10. дата видачі документа;
  11. уповноважений суб'єкт, що видав документ (код);
  12. місце народження;
  13. відцифрований образ обличчя особи;
  14. відцифрований підпис особи.

Окрім того, до паспорта громадянина України за письмовим клопотанням заявника, а стосовно осіб, які не досягли шістнадцятирічного віку,  їхніх батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників або інших представників може бути внесена також додаткова змінна інформація, передбачена Законом.

Скільки будуть коштувати паспорт громадянина України, закордонний паспорт тощо?

На сьогоднішній день, при оформленні документів, в залежності від типу документа та обставин його оформлення, громадяни сплачують державне мито, вартість адміністративних послуг та вартість бланку. Для деяких документів та обставин, окремі або всі з перелічених платежів відсутні.

Відповідно до Закону, вперше паспорт громадянина України буде видаватися безкоштовно, як це відбувається сьогодні. Для того ж, щоб відповісти на питання, яка буде вартість бланків біометричних документів, які видаватимуть в інших випадках підрозділи ДМС України, необхідні затверджені Урядом технічні описи таких документів та проведення заходів щодо закупівлі таких бланків відповідно до чинного законодавства. Відразу після завершення зазначених заходів інформація про всі платежі, які необхідно буде сплатити при оформленні документів, буде розміщена на офіційному веб-сайті ДМС України.

Чи обов'язково буде міняти вже видані документи на нові - біометричні?

Відповідно до чинного законодавства, паспорт громадянина України, що видається сьогодні підрозділами ДМС України, має необмежений строк дії, а тому, навіть після впровадження паспортів нового зразка, такі паспорти залишаться чинними. Змінювати їх на біометричні – це право, але не обов'язок кожного громадянина України.

Паспорт громадянина України для виїзду за кордон сьогодні видається терміном на 10 років (кінцева дата дії зазначена у паспорті) і навіть після впровадження документів нового зразка, такий паспорт буде чинним до зазначеної кінцевої дати дії. Громадяни зможуть вільно перетинати кордон з такими паспортами, отримувати у них візи тощо. Разом з цим, у разі бажання громадянина, він зможе обміняти цей паспорт на паспорт нового зразка, звернувшись до підрозділу ДМС України.

Аналогічною є ситуація з іншими документами, передбаченими Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»: до завершення строку дії документів «старого» зразка їх заміна на біометричні не є обов'язковою.

Якщо я сьогодні подам заяву про видачу паспорта, який документ я отримаю, «старого» зразка, чи вже біометричний?

Враховуючи те, що при оформленні біометричних документів буде дещо змінено процедуру подачі заяви, такі документи будуть видаватися тільки у разі подання заяви вже за новою процедурою. Державна міграційна служба заздалегідь оприлюднить інформацію про дату, починаючи з якої громадяни будуть подавати заяви на отримання документів нового зразка після завершення підготовчих заходів щодо впровадження таких документів.

Прес-служба ДМС України

Всі новини →