Головна Новини ОГОЛОШЕННЯ Всеукраїнська програма ментального здоров'я "ТИ ЯК?"

  Дискримінація за ознакою статі – дії чи бездіяльність, що виражають будь-яке розрізнення, виняток або привілеї за ознакою статі, якщо вони спрямовані на обмеження або унеможливлюють визнання, користування чи здійснення на рівних підставах прав і свобод людини для жінок і чоловіків.

Проблема порушення прав жінок є глобальною: 2/3 всієї роботи у світі виконують жінки, за це вони отримують лише 5 % світових прибутків. Жінки в середньому отримують на 30-40 % нижчу платню, ніж чоловіки. З 1,3 мільярда найбідніших людей світу абсолютна більшість - жінки, 75 % із 960 мільйонів неписьменних людей у світі-жінки. Жінки володіють лише 1 % всієї власності світу.
Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування в межах своєї компетенції забезпечують надання жінкам і чоловікам рівних прав та можливостей; здійснюють виконання загальнодержавних та регіональних програм з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; створюють умови для поднання жінками і чоловіками професійних і сімейних обов`язків; забезпечують доступні соціально-побутові послуги, включаючи догляд за малолітніми дітьми, організацію дошкільного виховання та забезпечення дитячого дозвілля; проводять просвітницьку діяльність з питань гендерної рівності; співпрацюють з об`єднаннями громадян щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про забезпечення рівних прав та обов'язків жінок і чоловіків» особа, яка вважає, що стосовно неї застосовано дискримінацію за ознакою статі, має право звернутися до зі скаргою до державних органів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, до суду а також до Комітету ООН з ліквідації дискримінації щодо жінок у разі, якщо вичерпані внутрішні засоби правового захисту.
Експертна рада з питань розгляду звернень за фактами дискримінації за ознакою статі (далі - Експертна рада) є консультативно-дорадчим органом та створюється з метою розгляду, обліку та узагальнення звернень з питань дискримінації за ознакою статі та підготовки пропозицій щодо їх усунення.  Експертна рада діє на громадських засадах.
Основними функціями Експертної ради є:
- розгляд, облік і узагальнення звернень з питань дискримінації за ознакою статі та вжиття відповідних заходів за результатами їх розгляду;
- підготовка пропозицій щодо розробки проектів нормативно-правових актів Мінсім'ямолодьспорту з питань недопущення всіх форм дискримінації за ознакою статі та висновків;
- підготовка висновків, пропозицій та рекомендацій щодо вдосконалення нормативно-правових актів з метою їх відповідності принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Формою роботи Експертної ради є засідання, які проводяться в міру необхідності, але не рідше одного разу на квартал. 

  Міжнародні та Національні нормативно-правові акти щодо протидії дискримінації

Основні нормативні акти міжнародного права, які ратифіковані Україною у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
 Загальна декларація прав людини (статті 1,2 і 7) – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_015;
Міжнародний пакт про громадянські і політичні права (статті 2,3, 26) – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_043;
Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права (статті 2, 3) – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_042;
Міжнародна конвенція ООН про ліквідацію всіх форм расової дискримінації – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_105;
Конвенція ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_207;
Факультативний протокол до Конвенції ООН про ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок  (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_794);
Пекінська декларація та Платформа дій, прийняті на четвертій Всесвітній конференції зі становища жінок 15 вересня 1995 року  (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_507);
Конвенція ООН про права інвалідів – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_g71;
Конвенція Ради Європи про захист прав людини і основоположних свобод (стаття 14) – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_004, а також Протокол № 12 до неї – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/994_537;
Європейська соціальна хартія (переглянута) (статті 4 та Е) – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/994_062;
Рамкова конвенція про захист прав національних меншин (стаття 4) – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_055;
Конвенція Міжнародної організації праці № 156 "Про рівне ставлення й рівні можливості для трудящих чоловіків і жінок: трудящі із сімейними обов'язками" – http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/993_010.;
Європейська хартія регіональних мов або мов меншин (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_014)
 
Національні нормативно-правові акти:
 
1.      Конституція України: http://www.president.gov.ua/content/constitution.html (стаття 24) – загальна гарантія рівності прав та заборона обмежень через належність особи/осіб до однієї чи іншої групи:
відкритий перелік захищених ознак.
 
2. Закони України:
визначення та заборона дискримінації за однією чи багатьма ознаками:
Закон України „Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні” http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5207-17:
заборона дискримінації за відкритим переліком ознак;
визначення форм дискримінації та сфер застосування закону;
повноваження органів влади та офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
механізм оскарження дискримінації.
Закон України „Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків” http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2866-15:
заборона дискримінації за ознакою статі;
визначення поняття "сексуальне домагання";
механізм забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" http://zakon.nau.ua/doc/?code=875-12:
заборона дискримінації людей з інвалідністю;
визначення поняття "розумне пристосування";
чоловіків і жінок у доступі до товарів і надання послуг (Офіційний вісник ЄС, L 373, 21 грудня 2004 р., с. 37-43).
 
3. Накази:
ü    Наказ Міністерства соціальної політики України “Про внесення змін до наказу Мінсоцполітики України від 08.06.2012 № 345 “Про Експертну раду з питань розгляду звернень за фактами дискримінації за ознакою статі http://www.mlsp.gov.ua/labour/control/uk/publish/article?art_id=161733&cat_id=160760
розгляд звернень за фактами дискримінації за ознакою статі від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, неурядових організацій, громадян з метою надання експертної оцінки та вжиття відповідних заходів;
розгляд питань щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків в Україні;
підготовка рекомендацій центральним та місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям всіх форм власності, об’єднанням громадян, іншим установам та організаціям щодо усунення виявлених порушень з питань гендерної дискримінації;
підготовка пропозицій щодо внесення змін до актів законодавства з метою їх відповідності принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, недопущення всіх форм дискримінації за ознакою статі.
 Наказ Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини “Про створення експертної ради з питань недискримінації та ґендерної рівності http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/discrimination/expert-council/
проведення дослідження стосовно системних порушень у сфері недискримінації та забезпечення ґендерної рівності та підготовка пропозицій щодо усунення їх причин та умов;
підготовка пропозицій та висновків стосовно законів, законопроектів та інших нормативно-правових актів у контексті попередження порушень прав на свободу від дискримінації та ґендерної рівності чи їх відновлення;
підготовка пропозицій щодо вдосконалення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування у сфері недискримінації та забезпечення ґендерної рівності;
внесення пропозиції щодо моніторингових візитів для вивчення на місцях стану дотримання прав на свободу від дискримінації та ґендерну рівність;
інформування громадськості та міжнародних інституцій щодо змісту діяльності Уповноваженого та Представника Уповноваженого у сфері недискримінації та забезпечення ґендерної рівності, внесення пропозиції Представнику Уповноваженого щодо формування правової культури та підвищення правової інформованості населення.
  Гендерна нерівність: п’ять порушень прав жінок в Україні
Формат: DOC | Добавлен: 09/07/2023 22:54:55
50Kb Скачать скачать