Головна | Новини | ОГОЛОШЕННЯ | Всеукраїнська програма ментального здоров'я "ТИ ЯК?" |
01/06/2016
Миколаївський Офіс реформ - Офіс з питань впровадження реформ у сфері місцевого самоврядування, децентралізації повноважень органів виконавчої влади створений та діє на виконання Меморандуму між Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України і Асоціацією міст України.
З березня 2016 року в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID, надається комунікаційна та інформаційно-роз`яснювальна допомога сільським, селищним та міським громадам щодо використання можливостей для зміцнення та посилення спроможності громад. Зустрічаючись з громадами, Офіс реформ отримує чимало запитань щодо застосування норм законодавства при реформуванні місцевого самоврядування та територіальної організації влади. У кожному випадку людині, яка їх ставить, експерт-консультант Офісу реформ надає компетентну відповідь. Нині ми підготували деякі запитання-відповіді на широкий загал.
1. Чи існує процедура виходу з об’єднаної територіальної громади села, селища, міста, що добровільно об’єдналися в одну територіальну громаду?
- Відповідно до ст. 6 п.3 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об’єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об’єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом. Проте на теперішній час такий порядок нормативно не закріплено. Наразі підготовлено законопроект «Про адміністративно-територіальний устрій», в якому визначені всі процедури щодо отримання статусу села із тимчасового поселення, статусу міста, зміни назви громад, межі, адміністративних центрів. Якщо будуть внесені зміни до Конституції України, даний законопроект буде зареєстровано у Верховній Раді України.
2. Що означає добровільність у контексті реформи?
- Процес добровільного об'єднання відбувається не заради об'єднання, а заради переходу новоутвореної одиниці на нову якість. Саме для такого логічного та зручного об'єднання і створено «Перспективні плани формування об'єднаних громад» – документ, який визначає комбінації об‘єднання, при якому нове утворення матиме перехід на нову якість і отримає підтримку держави. За інших умов об‘єднання втрачає сенс, витрати на процес не принесуть публічної вигоди.
3. Як буде відбуватися оптимізація районного рівня?
- На Миколаївщині з 19-ти районів має залишитися 4: Первомайський, Баштанський, Вознесенський, Миколаївський. Нові райони будуть принципово відрізнятися від теперішніх, тому що зараз в районах надаються більшість послуг населенню, які не надають громади. В ОТГ будуть надаватися всі послуги. Людям не потрібно буде їхати в район.
Саме тому райони будуть великі, в яких розміщуватимуться органи управління, виконавча влада, державні територіальні органи. Район буде відповідати за стаціонарне медичне обслуговування та спеціалізовану освіту, яка не може бути надана в громаді (спортивні школи, школи для обдарованих дітей). Для цього потрібна достатня кількість людей, яка проживає на цій території.
4. Чи можуть до об’єднаної територіальної громади увійти громади із сусідніх районів?
- Межі районів не є перепоною для добровільного об`єднання територіальних громад. Але це не стосується меж областей – вони непорушні. Із законодавства вилучено норму щодо обов’язкової зміни меж районів у випадку об’єднання територіальних громад, які належать до різних районів. Отже, такі громади не повинні чекати від Верховної Ради України змін меж районів, щоб мати змогу провести перші вибори.
Закон від 26.11.2015 р. № 835-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» виключив із Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» частину дев’яту статті 7, у якій йшлося, що у випадку, коли до складу об’єднаної територіальної громади передбачається входжен- ня територіальної громади, розташованої на території суміжного району, обласна рада має звернутися з поданням до Верховної Ради України щодо зміни меж відповідних районів. Тепер цієї статті немає, однак за Верховною Радою України залишається право змінювати межі районів, і це необхідно робити, але вже після проведення перших виборів в об’єднаній громаді.
5. Як в ОТГ буде забезпечуватися громадський порядок?
- Планується утворення представництв дільничних поліцейських у об’єднаних терито- ріальних громадах. Створення вищезазначених представництв відбуватиметься у контексті проекту Закону України «Про муніципальну варту», який був прийнятий Верховною Радою України за основу в першому читанні і очікує на подальший розгляд в парламенті.
6. Чи можливо приєднатися до вже утвореної ОТГ тим селам, селищам та містам, які за Перспективним планом входять до об’єднаної терторіальної громади, але з тих чи інших причин зразу не прийняли рішення про об'єднання (так звані залишенці)?
- Механізм спрощеного приєднання до ОТГ визначається законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо механізму стимулювання подальшого процесу добровільного об'єднання територіальних громад». Інші ради, які залишилися і на момент об'єднання не об'єдналися та по затвердженому перспективному плану відносять-ся до ОТГ, можуть з часом приєднатися шляхом довиборів депутатів до сформованої ради об’єднаної громади. Тобто, є можливість розширювати таку об’єднану громаду без внесення змін до Перспективного плану.
7. Як визначити посадові оклади посадових осіб місцевого самоврядування?
- Розмір посадових окладів працівників органів місцевого самоврядування визначається постановою Кабінету Міністрів України № 268 від 09.03.2006р. Умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядуван- ня, виходячи з умов оплати праці, встановлених для державних службовців відповідних категорій і схем посадових окладів.
8. Які надбавки визначені для посадових осіб місцевого самоврядування?
- Для посадових осіб місцевого самоврядування визначені наступні надбавки:
1). Надбавка за ранг.
2). Надбавка за вислугу років.
3). Преміювання посадових осіб місцевого самоврядування.
4). Індексація заробітної плати.
5). Одноразові виплати/
9. Чи зможе староста села (сіл) видавати довідки і які?
- Староста села (сіл), як посадова особа органу місцевого самоврядування, може вчиняти нотаріальні дії, передбачені частиною першою статті 37 Закону України «Про нотаріат».
Староста, як член виконавчого комету ради об’єднаної територіальної громади, проводить державну реєстрацію актів цивільного стану, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану». Для вчинення цих у старости передбачається печатка.
10. Чи правильне твердження, що в Україні здійснюється польська модель реформування?
- Це міф. В Україні реалізується не польська, не французька чи латвійська модель реформи, а українська, яка враховує позитивний досвід інших країн. На відміну від інших країн, в Україні одночасно відбуваються реформи: місцевого самоврядування, адміністративно-територіального устрою та державної регіональної політики.
Відповіді підготувала Олександра Ментель,
консультант з комунікацій, висвітлення кращих практик і просування успіхів реформ (за матеріалами Інституту громадянського суспільства).